Загальна кількість переглядів сторінки

четвер, 5 січня 2017 р.

Колядки на подвір'ї!

Напередодні (6 січня) — Святвечір, Багата кутя, Вілія
У різних регіонах України існують деякі відмінності у святкуванні Святвечора. Однак скрізь є обряд приготування куті. Її називають багатою, оскільки готують дванадцять пісних страв, серед яких обов’язково мають бути борщ, риба, гриби, пироги з квасолею й капустою, вареники з картоплею, узвар. На Правобережжі кутю готують з пшениці, а на сході України — з ячменю, заправляючи тертим маком, горіхами, медом і узваром.
Здебільшого кутю підносить на покуть (місце під образами) хтось із чоловіків родини. Поруч умощують обжинковий сніп — дідух — символ майбутнього врожаю, а також узвар (відвар із сушених груш, яблук, слив, вишень тощо)
Після врочистого вечірнього богослужіння в церкві — коли на небосхилі з’явиться перша зірка — усією родиною сідають до столу. До святкової вечері, за українським звичаєм, запрошують бідних і самотніх. Разом з господарем присутні виголошують молитву за всіх померлих і живих родичів.
Кутю лишають на столі на ніч «для померлих предків», поклавши поруч ложки.
До прийняття християнства наші предки 25 грудня (7 січня за новим стилем) ушановували день зимового сонцестояння, який називали святом Коляди.
На перший день різдвяних свят починають колядувати діти, дорослі парубки та старші чоловіки, які ходять із зіркою та дзвоником. Усі колядники заходять на подвір“я кожної хати (часто й у саму хату), співають колядки.
Колись під час святок ходили по хатах з вертепом — пересувним ляльковим театром, який показував виставу на різдвяні євангельські сюжети. Існував і «живий» вертеп — народний театр костюмованих виконавців.

Колядки:

Ой радуйся земле! Коляда іде!
Святий вечір, добрий вечір!
Коляда іде, всім дари везе.
Всім дари везе, нам слово каже,
Нам слово каже, що весь світ сяє.
Земле, земле, одчиняй двері.
Одчиняй двері, бо твій князь їде!

По цьому дому, по веселому,
Чи дозволите колядувати,
Колядувати, ваш дім звеселяти,
Діточок збудити, діточок збудити,
Христа славити?!

Коляд, коляд,колядниця, 
Добра з медом паляниця,
А без меду не така,
Дайте, дядьку, п’ятака.
Одчиняйте скриньку,
Та давайте сливку,
Одчиняйте сундучок,
Та давайте п’ятачок!

Бігла теличка да з березничка, 
Да й стала.
Я тобі, дядьку, заколядую,
Дай кусок сала!
Бігла теличка да з березничка,
Я й попасу.
Я тобі, дядьку, заколядую,
Дай ковбасу!
Бігла теличка да з березничка,
Забігла до дядька в двір.
Я тобі, дядьку, заколядую,
Дай, дядьку, пиріг.
Як не даси пирога,
Візьму вола за рога
Да поведу на моріг,
Та й викручу правий ріг,
У ріг буду трубити,
А воликом робити.


Ой в ліску, в ліску листя на грабі. 
Заколядуймо ми своїй бабі,
У нашої бабці добрая душа,
Винесе вона цілого книша,
До того книша ціла ковбаса.

Хлопчачі колядки

Колядин, колядин, 
А я в батька один.
По колінця кожушок,
Дайте, дядьку, п’ятачок.
А п’ятак не дорогий,
Дайте, тітко, ще й другий.
З Святим вечором!

Колядин, колядин, 
А я в батька один.
У новенькім кожушку,
Винесіть пампушку.
Будьте здорові!

Колядин, колядин,
А я в батька один,
Коротенька курточка,
Дайте, бабцю, бубличка!
З Святим вечором!

Я маленький хлопчик,
З’їв куті горщечок,
На узвар поглядаю,
Вас із празником вітаю!
А ви на це не звертайте,
По вареничку давайте.

Я маленький хлопчик,
Зліз на стовпчик.
З мішком походжаю,
Коляду збираю.
Вечір добрий,
Дайте пиріг довгий!
Як не дасте пирога,
То візьму вола за рога
Та поведу до торга,
Та продам за шага.
Тпру, цабе!

Коляд, коляд, колядин,
Я у батька один.
Мені не дивуйте,
Ковбасу лаштуйте.
Колядин, колядин,
Я у батька один.
По коліна кожушок,
Дайте, дядьку, пиріжок.
З Святим вечором
Будьте здорові!

Я маленький хлопчик,
Виліз на стовпчик,
У дудочку граю,
Христа прославляю!
А вам всього найкращого
У світі бажаю!

Я маленький хлопчик,
Сів собі на стовпчик,
В сопілочку граю,
Діток забавляю.
А ви, люди, чуйте,
Коляду готуйте.
Яблучка, горішки —
Це мої потішки.
З Святим вечором!

Колядин-дин!
Я, бабусю, один.
Винеси мені пиріжок а поклади у мішок.
З руками, з ногами, бігав за нами, здорові!

Коляд, коляд, колядин,
А я в батька один.
Якщо дасте кишку,
То з’їм у затишку.
А як дасте ковбасу,
Я матусі занесу.
Виносьте дохід,
Бо знесем хату на лід,
А з льоду та в воду,
А з води та знов сюди.
Добривечір!

Коляда, коляда,
На поличку погляда.
Там ковбаси лежать,
Вони в шанічку біжать.
Дай, бабусю, ковбасу —
Літом коней попасу.
Не даси ковбаси —
То сама паси.

Дівчачі колядки, щедрівки

Я дівчинка маленька,
Спідниченька рябенька.
Чобітки корковенькі,
Будьте з празничком здоровенькі

Я маленька дівочка,
Як у полі квіточка,
Я ще не знаю ні «аз», ні «буки»,
Дайте мені червінчика в руки.
Будьте з празником здорові!

Я маленька дівонька,
Як у полі квітонька,
На сопілці граю,
Пісеньку співаю —
Всіх вас розважаю.
Будьте здорові!

Я дівчинка маленька,
Моя ніжка босенька,
Пик, мик,
Дайте колядник.

Я маленька панночка,
Як в гаю фіалочка,
Раненько встаю,
Оченята протираю,
З празничком поздоровляю!

Добрий вечір тобі, пане господарю!
Винеси ти нам ковбасок пару,
Ой походи коло пічки,
Пошукай нам перепічки.
Винеси сала, не скупися,
Щоб ячмінь твій уродився,
Щоб нажали сто кіп жита,
Щоб сім’я була вся сита!
Щоб скотинка водилася,
Щоб пшениця родилася,
Щоб у хаті всього мали —
Колядників пригощали!


Ой дай, Боже, святок діждати,
Підем до діда колядувати.
А в нашого діда є багато хліба:
Два стіжка жита,
А третій пшениці — На паляниці,
А четвертий гречки —
На гречанички,
А п’ятий вівса,
Та й колядка вся.
Добрий вечір!

Коляд, коляд, коляда,
А дід з печі вигляда,
А баба з пічурки —
Гуляють у жмурки.
Коляд, коляд, коляда,
Дід на бабу погляда,
А баба не дивиться
Та на діда кривиться.
Будьте здорові!

Добрий вечір вам!
Дайте дохід нам!
Як не дасте доходу —
Перевернем хату на воду!
Та не ламайте,
Та по цілому давайте!
Добрий вечір,
Святий вечір


Колядую-дую,
Ковбасу чую,
А ще мало,
Дайте сало.
Сало велике,
Лико порвалось,
Сало зосталось.
Добрий вечір!

Ой колядка, колядниця,
Дайте маку і кутиці.
Як не дасте, одкажіте,
Моїх ніжок не знобіте.
Мої ніжки невеличкі,
Купіть мені черевички,
Черевички гарненькі,
А пальчики біленькі.
Ой коляда, колядень!
Як уночі, так і вдень!
Я уночі не піду,
Бо собачки нападуть,
Колядички одберуть.

Коляд, коляд, колядниця,
Добра з медом паляниця,
А без меду не така,
Дайте, дядьку, п’ятака!
Як не дасте п’ятака,
Візьму вола за рога
Та виведу на поріг,
Та викручу правий ріг.
Буду рогом трубити,
А воликом робити,
Пужкою поганять,
Хліб-сіль зароблять.
Будьте здорові
З празничком!

Що на полиці
Дві паляниці
Ще й страва.
Ходить бабуся
Коло дідуся,
Як пава.
Сидить дідусь
На колодочці,
Сумує.

Ходить бабуся
Коло дідуся —
Частує.
Вибіг баранець
Із нових сінець,
Наставив пужку:
Дайте пампушку!
Наставив ріжок:
Дайте пиріжок!
Наставив жменьку:
Дайте копійку!

Бігла мишка по льоду,
Загубила коляду,
А ти біжи, позбирай —
Буде шишка й коровай.

Дай, Боже, вечір добрий!
Дайте пиріг довгий.
А хоч коротенький,
Так мачку повненький,
Без ручок, без ніжок,
Щоб не побіг у сніжок!
Та не ламайте,
Та по цілому давайте.

Із Різдвом Христовим 
Ми щиро вітаєм!
Щастя й здоров’я
Ми усім бажаєм!
Нехай віра в серці
Кожного засяє,
Матір Божа з неба
Усіх привітає!

Сидить півень на криниці 
Спустив крильця ще й косиці,
Сюди — мах, туди — мах,
А у вас тут млинець пах.


Ой у пана-господаря
Через сад стежка,
Туди йшли три товариші:
Перший товариш — яснеє сонечко,
А другий товариш — ясний місяченько,
Третій товариш — дрібний дощичок.
Що ти скажеш, яснеє сонечко?
А сонце каже:
«Нема над мене!
Як же зійду я в неділю рано,
Обігрію ж всі гори й долини,
Поля, діброви, церкви, костьоли».
А що ти скажеш, ясний місяцю?
Місяць же каже:
«Нема над мене!
Як же я зійду ввечері повний,
Освічу ж бо я гори й долини,
Поля, діброви, гостям дороги».
А що ти скажеш, дрібний дощику?
А дощик каже: «Нема над мене!
Як же я піду три рази в травні,
Розвеселю ж я гори й долини,
Поля, діброви, жита, пшениці,
Жита, пшениці, всякі пашниці».


Нова радість стала, яка не бувала:
Над вертепом звізда ясна
Увесь світ осіяла.
Де Христос родився,
З Діви воплотився,
Як чоловік, пеленами убого повився.
Ангели співають, «слава» сповіщають,
Як на небі, так на землі
Мир проповідають.
Пастушки с ягнятком
Перед тим Дитятком
На колінця припадають,
Царя-Бога вихваляють.
Давид виграває, в гуслі ударяє,
Чудно, дивно і предивно
Бога вихваляє.
І ми теж співаймо,
Христа прославляймо,
Із Марії рожденного
Смиренно благаймо: —
Просим тебе, Царю,
Небесний Владарю,
Даруй літа щасливії
Цього дому господарю!
Щоб і хліб родився,
Щоб і скот плодився,
Щоб цей пан-господар
Нічим не журився.
Просим тебе, Царю,
Молим тебе нині —
Даруй щастя, верни славу
Нашій Україні!


Добрий вечір тобі, пане господарю Радуйся!
Ой, радуйся, земле,
Син Божий народився!
Застеляйте столи та все килимами.
Радуйся! Ой, радуйся, земле,…
Та кладіть калачі з ярої пшениці.
Радуйся! Ой, радуйся, земле,…
Та прийдуть до тебе
Три празники в гості.
Радуйся! Ой, радуйся, земле,…
Ой перший же празник —
Та Різдво Христове.
Радуйся! Ой, радуйся, земле,…
А другий же празник —
Василя святого.
Радуйся! Ой, радуйся, земле,…
А третій же празник —
Святе Водохреще.
Радуйся! Ой, радуйся, земле,…
А що перший празник
Зішле тобі втіху.
Радуйся! Ой, радуйся, земле,…
А що другий празник
Зішле тобі щастя.
Радуйся! Ой, радуйся, земле,…
А що третій празник
Зішле всім нам долю.
Радуйся! Ой, радуйся, земле,…

Зірничка з неба світло кидає,
Христос-дитятко нині рождаєсь.
Світи, зірнице, Христу й Марії,
Кріпи в нашім серці віру й надію.
Хай ця зірничка в різдвяні свята
Несе нам щастя по наших хатах!
Здоров’я, втіху, пошану від світа,
Багатства і долі на многії літа!
Христос ся рождає!

Побажання по коляді

(поколядь)

А за цими словами
В дзвіночки дзвоним,
В дзвіночки дзвоним,
А всім ся клоним,
Щастям, здоров’ям,
Ще й віком довгим,
Ще й віком довгим,
Прибутком добрим,
Й самі собою, і з дружиною,
Із усім чадом, і з святим Ладом,

Ой ми вже вам відщебетали,
Як соловейко у лузі, в тузі,
Як зозулечка в вишневих садах,
Як ластівонька в побитих домах,
Як перепілка при буковинці,
При буковинці, при густій нивці,
При густій нивці, в ярій пшеничці.


Ми колядували,
Ми вас віншували,
Нам ні пиріжечка,
Нам ні шеляжечка,
Нічого не дали.
Посунемо далі;
Де пиріг почуєм,
Там заколядуєм.

Віншую вас, пане господарю,
Ції свята відпровадити,
Других дочекати,
Від сто літ до сто літ,
Поки вам Пан Бог назначив вік.
Христос рождається!

Немає коментарів:

Дописати коментар